Zonnestraaltjes

Door drukte van mijn kant is het niet gelukt om de website eerder bij te werken. Ik meld hierbij alsnog dat de tweede zonnestraaltjes actie van dit jaar plaats had. De details zijn na te lezen via Facebook. Ik heb 10 exemplaren van Slim Koken verloot. Binnen enkele dagen na de trekking hadden de winnaars hun gesigneerde exemplaar al in huis! Verder heb ik teruggekeken op het eerste half jaar. Dat zag er als volgt uit:

– ruim 100.000 mensen zochten budgetrecepten op de website van Bijstandsgerechten
– ik had ruimte voor 2 zonnestraaltjes acties
– de boekverkoop behoeft absoluut aandacht zodat ik dit initiatief kan blijven bekostigen
– er was op de valreep 1 pers uiting via BNN-VARA
– er werden 20 nieuwe budgetrecepten toegevoegd aan de website

Iedereen bedankt voor zijn of haar bijdrage! Ik heb jullie hulp hard nodig om dit initiatief in de lucht te houden. Dus hoort en zegt het voort zodat we nog meer mensen bereiken die wel wat tips kunnen gebruiken of die juist nog wat tips kunnen geven.

4 thoughts on “Zonnestraaltjes

  1. Door deze mooie website te linken met mijn website help ik ook andere mensen.
    Er is in Nederland veel armoede, in den haag schuiven ze het onder stoelen en banken.
    Start de dag met een gezonde maaltijd was altijd mijn optie, maar is dat wel zo goedkoop? op deze website kom je ergens en weet je uit te komen met je budget.

  2. Lijst Voor goedkoop eten en leven voor de komende tijd

    7x eten per week, ontbijt, lunch, avondeten en een snack voor de avond.

    De goedkoopste en (nog steeds) gezonde manier om te eten is om laat naar de supermarkt ( Deen Monnickendam, Spil en Graaf Willemlaan)
    te gaan en te kijken wat er afgeprijst is in de groente afdeling, tot 50% korting op macaroni groente, en roerbakgroente, meestal is de

    houdbaarheidsdatum overgeplakt met een sticker “weggooien is zonde” lol supermarkten zijn afzetters, maak er gebruik van, ze maken nog steeds

    winst anders ging het in de afval container..

    Rijst en macaroni is goedkoop, dus dit kan je prima samenvoegen, roerbakken en wat kruiden, eventueel een eitje erdoor en je eet goedkoop en

    gezond. Met een zak van 150 gram roerbakgroenten kan je 3 gezonde maaltijden maken, de rest vries je in of je bewaard het voor de volgende

    dagen.

    Dit kan je op elk gewenst moment eten! Cultuur bepaalt wat je eet op welk tijdstip, nu ga je dat zelf bepalen! Alles wat je maakt kan je op elk

    gewenst moment eten, vergeet de rest het is een kwestie van voedingstoffen innemen, luxe is niet aan de orde!

    De basics:

    Brood, koop altijd de 1 euro broden. Soms hebben ze 3 broden voor 3 Euro, nooit laten liggen dus wees er vroeg bij. Vries brood in! Een duurder

    brood is alleen maar extra bullshit, zoals zaden e.d koop gewoon de 1 Euro broden, die zijn afdoende. Goedkoop brood is je vriend!

    Als beleg, goedkoopst is pindakaas en jam, soms is er kaas in de aanbieding, maar kaas is duur en vet DUS EEN LUXE, niet kopen dus..probeer

    ook dingen als sardientjes uit blik of andere ingeblikte soorten vis, of ingeblikt vlees zoals spam. Als je kan scheiden tussen smaak en eten, dan is

    het geen probleem, voor de meesten is het niet te vreten maar denk dan aan wat goed voor je is en niet, het is beter voor je dan een hamburger of

    een broodje shoarma!

    Drinken, ja hebt per dag 2 liter water nodig, dus drink uit de kraan! Niks mis mee, koffie en thee kan natuurlijk ook het blijft goedkoper dan andere

    dranken. Over zogenaamde fruit dranken, 1 ding wat je moet begrijpen is dat als je fruitdrank of sap zoals appelsap of sinaaappelsap drinkt, het is

    allemaal aangelengde suikertroep. Maakt niet uit wat ze je vertellen en wijsmaken, het is aangelengde fruitpulp, wat ze alleen produceren als de

    marktprijs goed is, dus je kan je wel voorstellen hoe vol ze het pompen met conserveringsmiddelen in de tussentijd, koop deze troep dus nooit!! Te

    duur! En ongezond!

    Potgroenten zijn soms in de reclame, koop ze dan groot in. De houdbaarheidsdatum is meestal 1 tot 2 jaar dus doe je voordeel! Potgroenten is net

    zo goed als “vers” wat de hele dag óf op de schappen ligt, óf vervoert word, potgroenten word meestal gelijk verwerkt dus het is verser, en vooral

    voedzamer dan “verse”groenten! Versere groenten dan potgroenten bestaat niet, google er maar op!

    Als ontbijt, 2-3 sneetjes brood met pindakaas of jam, altijd afdoende en vitamines genoeg! Een kop koffie of thee erbij, of water..

    Voor lunch, brood met pindakaas of jam en een kopje thee of koffie. Niks mis mee.

    Avondeten, rijst of pasta e.d met ( de voorgenoemde) roerbakgroenten en een gebakken eitje of wat vis, je krijgt alles wat je nodig hebt binnen.

    Dus als conclusie:

    1 voordeelbrood van een euro is ongeveer 22 sneetjes dus genoeg voor de hele week 3×7= 21 voor ontbijt en lunch. dus minder dan 50 Cent per

    dag aan brood en beleg!

    Avondeten is 3x uit 1 zak afgeprijsde groenten 35 cent plus wat rijst en een eitje,vlees of vis = 1 tot 1,25 Euro. Kan je niks afgeprijst vinden dan is

    het nog steeds maar hoogstens 1,50 to 2 Euro per maaltijd, nog steeds goedkoop en gezond.

    Snack voor in de avond zou niet meer mogen zijn dan wat extra brood, of een cup a soup, deze kosten goedkoop 75 cent voor 3 zakjes als je een

    merk zoals “perfect” neemt. Koop geen merk want dat is alleen maar betalen voor de verpakking. Soms zijn de goekopere merken in de

    aanbieding of in de reclame, koop ze dan op voorraad in!

    Een ding, het is een illusie te denken dat het ene merk betere grondstoffen gebruikt dan de ander, het is alleen de verpakking waar je extra voor

    betaalt, de rest is marketing, of meer suiker of zout.

    Zo kan je goedkoop eten , voor 3 to 4 Euro per dag heb je alles wat je nodig hebt! Zo hou je geld over voor wat fruit, wat je het beste bij de

    groenteboer kan kopen, supermarkten zijn met fruit erg duur.

    Of vitamine pillen, maar dit zou niet nodig hoeven zijn.

    Wat ook goedkoop en gezond is, is bonen. Je kan ze prima mengen met groenten en (weer) een eitje of wat vis.

    ALLES wat je voor de rest eet is luxe, en onnodig dus vermijd dit..leuk maar nu ligt de foucus op “bang for a buck”

    Met dit advies krijg je alles wat je nodig hebt binnen! Probeer los te geraken van wat andere mensen jouw vertellen wat goed voor je is, bepaal dit

    zelf en geef ze een dikke vinger! Vroeger aten we zo en niet anders, de rest is alleen maar “comfort food” Maak je hier los van, de waarheid ligt niet

    bij voedselproducenten die hun producten volpompen met suiker en zout, geen supermarktpizza’s en kant en klaar maaltijden, vermijd dit absoluut!

    Tips:
    Vermijd dingen als een ijsje bij de snackbar, een flesje water bij de bezinepomp omdat je dorst hebt of tusentijdse snacks. Je lichaam raakt gewend

    aan ritme dus als je denkt honger te hebben, denk dan aan je volgende maaltijd ( die mischien al in de koelkast voor je wacht?) en je zult merken

    dat de rest gewoon onzin is, dit werkt! Hou je er aan!

    Als je dan echt behoefte hebt aan een snack of je wilt jezelf verwennen, koop wat pinda’s of merkloze chocolade, geef die basterds geen cent meer

    van je zuurverdiende spaargeld of broodnodige uitkering of wat dan ook!

    Vermijd merken, alleen maar extra kosten voor de verpakking.

    Minder met vlees eten, vlees is duur en meestal ongezond dus probeer dit terug te brengen tot maximaal 3 keer per week vlees. Dat scheelt enorm!

    Ik hoop dat deze tips wat helpen..

  3. Hallo Merlien, ik wil jouw initiatief graag delen met jongeren met een beperkt budget. Wil je contact opnemen voor details? Alvast bedankt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *